Sport és tanulás – Interjú a Szent István igazgatójával

A Szent István Közgazdasági Szakközépiskola és Kollégium alapításától kezdve az intézmény alapvető feladata és célja az egészséges életmódra nevelés, a sporttal kapcsolatos aktivitás – mondja el a beszélgetés elején Dr. Nagyné Horváth Márta. Az igazgatói irodában körbenézve, az 1920-as évektől napjainkig rengeteg serleg, zászló, emléktárgy látható a polcokon, amelyek a sportértéken felül antikvitás szintjén is komoly értéket képviselnek. Már ez is jelzi, hogy az iskola igazgatónőjével lehet beszélgetni a múltról, értelemszerűen a jelenről, de a sportról és még sok minden másról is. 

Dr. Nagyné Horváth Márta a beszélgetés elején kiemeli, hogy a sport mindig komoly szerepet foglalt el az iskola életében és azt is, hogy a múlt pontos megismerésében akadt segítsége.

„Horváth Tamás kollégánk megírta iskolánk történetét. Komoly kutatómunkát végzett azzal kapcsolatban is, hogy ezeket az ereklyéket eredeti dokumentumok alapján, levéltári kutatások segítségével beazonosítsa. Ebből egy könyv is íródott, melynek az a címe Mesteristák és Istvánosok.” 

Innentől nem légből kapott a kérdés, mert valóban megtörtént. Mióta íródik az iskola története?

131 éves történetről beszélünk, de az iskolánk önálló működése a Bárczy-féle iskolafejlesztési program keretein belül kezdődött el. 1912-ben épült meg a Mester utcai épület, amely még ma is modernnek számít széles folyosóival, világos, tágas termeivel és a folyosókon kialakított közösségi terekkel. Komoly művészeti értékekkel, iparművészeti felületekkel találkozhatnak itt a tanulók.

Az iskola jelenére rákanyarodva, mit lehet tudni most az intézményről?

Folytatjuk a hagyományokat, amely a gazdálkodással összefüggő képzést jelenti, tehát itt nálunk közgazdasági ágazati képzés zajlik. Párhuzamosan elindítottuk a sportágazati képzést is, gondolva arra, hogy az iskolánknak mindig szoros kapcsolata volt a sporttal. A Szent István 2004-től önálló sportegyesületet is működtet és az itt sportoló gyerekek, kézilabda és futball szakosztályban tudnak sportolni. Ez a képzésben fellelhető kettősség az oka annak, hogy a hozzánk felvételiző gyerekek jelentős része már a jelentkezéskor kötődik az intézményhez és ide szeretne járni iskolába. De van átfedés is a két irányvonal között, mert nem feltétlenül csak közgazdasági irányultságról lehet nálunk beszélni, akár a sportágazati képzésbe is be tud kapcsolódni a tanuló.

Hány gyermek tanul a Szent Istvánban?

Két nagy részre kell osztani az iskolai képzést. Az egyik a 9-12. évfolyamos képzés, a másik az érettségi utáni szakképzés. Az utóbbi idők változásai alapján a szakképzésben újra szerepet játszik az iskolánk, egy rövid átmeneti időszak után, ismét lehetőségünk nyílik az érettségi utáni szakképzés folytatására. Ezen kívül van még egy lánykollégiumunk is, amely a sporthoz is szorosan kötődik. Az oldalukon többször említett Szenti modellben is érintett, hiszen sok sportoló és nálunk tanuló lány lakik ott. Múlt októberi statisztikánk alapján 770 fő körül stabilizálódott a tanulóink száma.

Vannak és voltak olyan tanulói a Szent Istvánnak, akikre büszkék? Néhányat megemlítene, persze a teljesség igénye nélkül? 

Ennek az iskolának, intézménynek óriási szerencséje, hogy mindig voltak és vannak olyan tanárai, igazgatói, tanulói, akik nagyon erősen kötődtek hozzánk és akikre büszkék lehetünk. Ők sem feledkeztek meg rólunk. Létrejött a Volt Istvánosok Baráti Köre, amely nagyon aktív. Az iskolatörténeti kutatómunkának része volt az is, hogy a iskolánkhoz köthető személyeket felkutassa. Nagyon szeretném Csányi Sándor úrral kezdeni a felsorolást, aki a futballszakosztály támogatásán túl a kézilabda-szakosztály sorsát is a szívén viseli. Működésünkben ő az egyik legfontosabb szereplő, hiszen a TAO-támogatások segítségével tudott az egyesület és a kézilabda-szakosztály is jelentős fejlődést elérni. A felsorolás itt most nem lehet teljes, de megemlíteném, hogy vannak olyan híres emberek, akik a saját szakmájukban nagyot alkottak és hozzánk köthetők, gondolok többek közt Laki Pál tanár úrra, aki itt kezdte tanári pályafutását, majd az építőipar meghatározó szereplője lett. Laki tanár úr a Baráti Kör és az iskola támogatásában is nagy segítségünkre volt. Nem csak a gazdaság területén alkottak nagyot azok a tanulók akik idejártak, mert pl. Csáky Lajos festőművész is itt koptatta az iskolapadot.

 

A múlt és a jelen.

Hogyan tudja támogatni, ösztönözni az iskola a tanulóit?

A Baráti Kör és az iskola alapítványa tanulmányi ösztöndíjjal segíti a diákokat, esetenként a szorultabb helyzetben lévő tanulóknak szociális alapon anyagi támogatást tud nyújtani. A tanulmányi ösztöndíj nagyon komoly dolog, minden tanévben két tanulót az eredményei alapján 100-100 ezer forintos ösztöndíjban részesít az alapítvány és a Baráti Kör. Az ösztöndíj létrehozásában is jelentős szerepet játszottak az iskolához és a sporthoz kötődő emberek, ezt az ösztöndíjat Batizi László tanulmányi ösztöndíjnak hívják.

Mi a fejlődés útja, mit terveznek a közeljövőben? Az iskola állagmegóvása, felújítása szóba kerül? Mik az előrelépési elképzeléseik?

Az iskola nem gazdálkodik önállóan. Ilyen mértékű felújítás csak a fenntartóval szorosan együttműködve lehet eredményes. Mi a Budapesti Gazdasági Szakképzési Centrumhoz tartozunk, ez jelentős és pozitív változás, mert egy hagyományos, a szakképzést jól ismerő, ahhoz kötődő vezetés található felettes szervünknél minden szinten. Elindult az a folyamat, amelynek az első része a kollégium felújítása, amely nem egyszerű, hiszen egy ilyen patinás épületet nagy odafigyeléssel, komoly szakmai háttértudással szabad csak felújítani. A sportcsarnokunk kialakítása 2011-ben megtörtént, igaz az inkább tornaterem, de egy roppant hasznos és nagyon látványos épület lett. Egyetlen problémája, hogy nem szabványos méretű kézilabdacsarnok. Nagy előrelépés volt az iskola életében, hiszen a régi különleges tornaterem mellett lehetőség nyílt egy második, a sportolásra kiválóan alkalmas helyszín használatára, ahol a gyerekek jó és modern körülmények között mozoghatnak. Ugyanakkor mégis szükség lenne egy kézilabdacsarnokra, amelyben kézilabdázóink, a Szenti csapat otthont találna. Budapesten nagyon nehéz helyzetben van az olyan egyesület, amelyik kézilabdacsarnokot szeretne bérelni, kevés van belőle és nagyon költséges a bérlés. Mi már létszámban ott tartunk, hogy önálló sportcsarnokra lenne szükségünk. Különböző korosztályban sportolnak a csapataink, a női felnőtt már eljutott az NBI/B keleti csoportjában és jelenleg a – pontazonossággal a másodikkal – harmadik helyen állnak a lányok. Igazán megérdemelnének egy jól működő és önálló kézilabdacsarnokot. Az iskola, a kollégium és a csarnok a női szakosztály számára biztosítaná a zavartalan működést. A Szent István, mint iskola és a Szent István SE, mint Sport Egyesület a 70-es évek óta egy akadémiai  modellt indított el és eredményesen végezte a feladatát, amelynek különböző változatait láthatjuk most a magyar sportéletben is. Mondhatnám, hogy az akadémiai rendszer előfutár volt az iskolánk, de nem szeretnék nagyzolni. Azonban büszkék vagyunk erre a régóta jól működő tradícióra és modellre, ahogy az iskola múltjára és jelenére is.

Köszönjük szépen a beszélgetést igazgató asszony! További jó munkát. 

 

 

 

Attachment

Leave a Comment

(required)

(required)